Büyük yüklerin dengeli şekilde ve tamamen konrollü şekilde kaldırılması ,günümüzde kullanımı epey yaygınlaşan Strand Jack teknolojisi ile epey bir kolaylaştı.
Matematik Fizik ve Geometrinin Elektrik-Elektronik yani Otomasyon ile birleştiği bu sistem dünya üzerinde birçok projede yaygın şekilde kullanılıyor.
Ben bu sistemin mekanik kısmı hakkında sınırlı bilgiye sahibim ama otomasyon kısmı hakkında okuduğum makaleler sayesinde az çok bilgi sahibi oldum.Bu nedenle daha çok otomasyon kısmıyla ilgili bilgi verecem.
Sistemin doğru çalışması için mekanik kısımların ,hesaplamaların tamamen doğru,otomasyon sisteminin de hatasız şekilde çalışması gerekiyor.Otomasyon sistemi yapılacak işe göre hazırlanıp her bir strand jack için ayrı değerler belirlenip ,yine bu strand jacklerin koordineli bir şekilde çalışması sağlanıyor.
Yani açmak ve özele indirgemek gerekirse ;Vodafone Arena çatı kaldırma işine bu sistem kurulurken tamamen çatı projesi esas alınarak bu yazılım düzenlendi.Her bir SJ için "expected load" (beklenen yük) ,overload caution value (aşırı yük uyarı değeri) ,percentage tolerance (tolerans yüzdesi) vs.. değerleri girilerek SJler işe uygun hale getirilir.
Kaldırma işlemi başlayınca yani sisteme yük binmeye başlayınca bu değerler ekranlardan okunarak hareket edilir.Mühendisler ve operatörler ekran başında bu değerleri okur ve sisteme yük vermeye ya da yükü geri çekmeye bu değerlere göre karar verir.Diyelim ki 9 nolu Strand Jacke beklenilenden fazla yük binerse sistem uyarı verir,tolerans değerine yaklaşır ya da tolerans değerine ulaşırsa sistem yüklemeyi otomatik olarak durdurur ve kendisini korumaya alır.
Ancak bu sistem herşeyi görebilecek anlamına gelmiyor,mesela bizim stadda ilk yük bindirmede bulonlarda hasar ve yamulma tespit edilip sisteme yük bindirilmesi durduruldu.Bu da teknik personelin mekanik işleri gözlemlemesi ile tespit edilen bir sorun.
2 kez kaldırmayı denedik ,başarısız olduk.Kaldırma için yeterli şartlar sağlanana kadar bu denemeler devam edecektir.yani "pazartesi kalkacak" diye bir durum sözkonusu değil, kalkabilir de kalkmayabilir de.Eğer pazartesi yük bindirildikten sonra mekanik parçalarda bir sıkıntı gözlenmezse,halatlar ve gergilerde anormallik tespit edilmezse ve sistem herhangi bir anormallik tespit edip uyarı vermezse kaldırma işlemi devam eder ,herhangi bir olumsuzlukta işlem iptal edilir, devam edilmez.Major bir proje hatası yoksa ki olduğunu sanmıyorum ,bu çatıyı sapasağlam kaldırırız.Bu iş biraz sabır işi ve oldukça zor bir iş.Kendi adıma 10 gündür "yusuf yusuf" tabirini yaşıyorum

.2 kez işlemin başarısız olması firmayı "beceriksiz,iş bilmez" yapmaz sonuçta onlar da ilk kez böyle bir çatıyı kaldırmayı deniyorlar bu projenin benzeri var mı diye çok araştırdım ,böyle kompleks bir proje bulamadım yani bu firma değil başkası da gelse bu işi ilk kez yapacak o neden biraz daha sabır göstermek gerekiyor eminim onlar da en az bizim kadar bu çatıyı havada görmek istiyorlar.
Kafa ütülediysem kusura bakmayın şimdiden